Sluiten

Auto huren zonder gezeik

Gepubliceerd op 13 juli 2023 / Geschreven door Patrick van Zundert

Schade aan huurauto

Regelmatig ontvang ik de vraag bij wie je het beste een auto kunt huren. Die vraag is begrijpelijk. Voor de meeste mensen is het reserveren van een huurauto geen bezigheid die op reguliere basis plaatsvindt en het aanbod van autoverhuurders is groot. Hoe weet je dat je een betrouwbare autoverhuurder hebt gevonden of dat je te maken hebt met een malafide bedrijf die er op uit is om jou een poot uit te draaien?

Je hebt nooit 100% zekerheid, maar je kunt het risico wel een heel stuk beperken. Ik doe dat tegenwoordig altijd door een auto te huren via Sunny Cars. Dit autoverhuurplatform is al sinds 33 jaar actief en heeft een ijzersterke reputatie opgebouwd. Sunny Cars belooft bijvoorbeeld ‘zorgeloze autohuur’. Ik noem het altijd een auto huren zonder gezeik. En dat ik daarin met Sunny Cars de goede keuze heb gemaakt, bleek recent nog tijdens een reis naar Cyprus.

Oeps

Na landing op Larnaca Airport haalde ik met het voucher van Sunny Cars mijn gereserveerde auto op. Van de lokale partner op Cyprus kreeg ik een zilveren Kia Ceed Sportswagon mee. Een prima auto die helemaal aan mijn wensen voldeed. Het autorijden aan de linkerkant van de weg – zoals dat gebruikelijk is op Cyprus – ging als bijna vanzelfsprekend. Het scheelde misschien wel dat ik vaker in landen autorijdt waar men zich op de ‘verkeerde’ weghelft voortbeweegt.

De eerste dagen op pad verliepen helemaal probleemloos. De kilometers wegdek gleden met alle gemak onder mij door. Totdat ik halverwege de reis een verkeerde inschatting maakte op een onverhard parkeerterrein nabij de rots van Aphrodite. Een redelijk ondiepe, maar brede kuil zorgde ervoor dat de neus van mijn huurauto een stukje naar beneden ging en daarbij met de bumper op de rand van de kuil terechtkwam. Ondanks de gematigde snelheid (stapvoets) was er duidelijk sprake van optische schade. Gelukkig wist ik dat ik een ‘huurauto zonder gezeik’ en met een goede verzekering had. De schade was dusdanig dat ik de reis gewoon af kon maken.

Deze kuil zorgde voor de schade

Eigen risico

Bij het inleveren op de luchthaven heb ik direct gemeld wat er gebeurd is en de schade aan de autoverhuurder laten zien. Die heeft samen met mij een schaderapport opgemaakt. Het eigen risico van een paar honderd euro was ik kwijt. En dan komt het grote voordeel van Sunny Cars: zij betalen je het eigen risico terug. Na terugkomst in Nederland heb ik het betaalde eigen risico gedeclareerd bij Sunny Cars. Het schadeformulier kon ik gemakkelijk samen met enkele door mij gemaakte foto’s van de schade uploaden.

Binnen een dag gestort

Vrij snel na het indienen ontving ik een bevestiging van ontvangst en nog geen 24 uur later stond het bedrag aan betaalde eigen risico op mijn bankrekening. Sunny Cars heeft hiermee wederom bewezen dat ze wat betreft het nakomen van beloftes onovertroffen zijn in de grotendeels gecompliceerde wereld van autoverhuurders.